Tips för att ge ut en bok

Ge ut en bokFör dig som funderar på att ge ut en bok – oavsett om det är något som du skrivit själv eller om det är någon annans verk som du har rättigheterna till – finns det en rad olika svårigheter som måste överkommas och avvägningar som måste göras. Den första frågan är om du ska ge ut på förlag eller om du ska ge ut din bok själv. Att ge ut på förlag kan ha sina fördelar, men chansen att du blir publicerad är minimal. För en mer ingående diskussion om för- och nackdelar, läs vår artikel om egenutgivning.

Hur som helst så anser vi att tiden du spenderar på att jaga förlag istället bör användas produktivt – till att ge ut och marknadsföra din egen bok. Den stora fördelen med att ge ut din bok själv är ju bland annat att du får behålla en mycket stor del av vinsten – upp till 70-75% av bokens pris är möjligt att få ut.

Innan du ger ut – gör en kostnadsberäkning

Att ge ut en bok kostar pengar – du själv får ju stå för alla kostnader i samband med bokutgivningen. Om det inte gäller en liten upplaga som du främst vill trycka upp för att ge bort till släkt eller vänner, då du vill få bra kvalitet till så lågt pris som möjligt, bör du börja med att göra en ungefärlig kostnadsberäkning så att du har koll på de utgifter du får för att ge ut din bok.

När du ger ut själv blir det ju omvänt mot att ge ut på förlag, där du först får ett förskott och sedan tjänar royaltys. Du betalar först för utgivning och tryck samt för saker som formgivning av omslag och lektörsutlåtande, sedan tillkommer kostnader för bland annat marknadsföring och distribution. På Egenutgivarguiden.se kan du få en kostnadsfri offert från flera tryckerier och olika tillhandahållare av kringtjänster, detta hjälper dig beräkna totalkostnaden för din bokutgivning.

När du beräknat kostnaden är det ganska enkelt att beräkna hur många böcker du behöver sälja för att gå runt. En tumregel är att du börjar gå med vinst ungefär när du sålt hälften av böckerna förutsatt att upplagan är tillräckligt stor. Mindre upplagor innebär större kostnad per bok, vilket gör att du måste sälja ett större antal (procentuellt) för att börja gå med vinst, större upplagor innebär en mindre kostnad per bok men en större totalkostnad. När du begär din offert, fråga gärna om priser för olika antal böcker – det gör att du enklare kan beräkna olika affärsmodeller och hur mycket du måste sälja för att gå runt.

Efter att du gett ut – marknadsföring är allt

När du har gett ut din bok hänger allt på din marknadsföring. Om folk inte vet om att din bok finns kommer de heller inte att köpa din bok, och du kommer ha ett lager böcker som ingen vill ha ståendes där hemma. De moderna teknologierna har gjort att du har många marknadsföringskanaler tillgängliga där du kan få ut information om din bok mer eller mindre gratis.

Ta till exempel ditt nätverk på Twitter. Eller dina kontakter på Facebook. Det är en ypperlig marknadsföringskanal där du kan berätta om att du gett ut din bok. Det finns även en rad Facebookgrupper för författare, och om du vill så får du gärna också dela med dig av att du gett ut en bok på Egenutgivarguidens Facebookgrupp. Skapa gärna en egen Facebookgrupp för din bok där folk som gillar boken och ditt författarskap kan få höra senaste nytt om din bok, till exempel få veta att den finns tillgänglig i bokhandel X eller att den nu getts ut även som e-bok. Just sociala medier kan bli en av dina starkaste marknadsföringskanaler.

Glöm heller inte bort att berätta för din omgivning att du gett ut en bok. Vänner, bekanta, släktingar… de är alla potentiella ambassadörer för din bok. Ge gärna bort böcker gratis till folk du tror kommer uppskatta dem och berätta för din bok för sina vänner – så får du en mängd kunder och intressanta läsare.

Använd alltså de marknadsföringskanaler du har tillgängliga för att nå potentiella läsare, särskilt de kanaler som är gratis eller som inte kostar så mycket pengar. Men glöm inte bort det viktigaste med att ge ut en egen bok – det är att din bok måste vara riktigt bra och genomarbetad, för annars hjälper inte all marknadsföring i världen! För mer tips om hur du kan få din bok så bra som möjligt, läs vår guide för att göra din egen bok och glöm inte att ta en kostnadsfri offert.