Undvik att drabbas av förlagskonkurser – kolla upp din samarbetspartner

För lite mer än ett år sedan lade jag upp en uppskattad artikel som behandlade ekonomin i olika bolag i branschen. Jag hade tänkt göra en uppföljning eftersom det är många som undrat hur det gått för de mest utsatta bolagen, men i december blev det dock en diskussion i bloggar och sociala medier om förlagskonkurser, den ultimata konsekvensen av dålig ekonomi, varför jag styrde om mitt fokus till en artikel om företagande och vad man bör tänka på vid val av affärspartner och inte minst – vad man bör göra när konkursen närmar sig.

Jag har pratat om detta ämne med folk jag känner såväl inom förlagsbranschen samt andra branscher, liksom funderat på vad som fungerat och inte fungerat för mig själv och mitt bolag. Vad som var intressant var att bilden om företagande i stort sett var samstämmig – särskilt bland de i min bekantskapskrets som driver/drivit framgångsrika bolag. Jag har även tittat på de olika företag jag arbetat mot som anställd, konsult eller leverantör genom åren. Nedan sammanfattar jag mina tankar.

En bransch i förändring

Norstedts huvudkontor (Källa: Wikimedia)

Förlagsbranschen är under starkt förändringstryck. Det märks bland annat i de strukturaffärer som genomförts, mest omtalat är förmodligen Storytels köp av Norstedts. Lönsamhetsproblem för både nya och gamla aktörer är också ett tecken på utmaningar i branschen. Nyligen debatterades ett mindre nystartat förlags konkurs på bloggar och författarforum och det är inte svårt att finna andra bolag som under flera år lidit av dålig lönsamhet, stora förlag som Massolit och Norstedts, uppstickare som Publit och HOI har alla haft problem med lönsamheten. Det ryktas också om att Bonnier ska läggas ner ett av sina förlag. Med jämna mellanrum dyker nya förlag upp – vissa försvinner snabbt, andra växer sig stora eller hittar sin nisch. Men en sak är säker – det händer onekligen mycket i förlagsbranschen.

När den affärsmässiga infrastrukturen drastiskt förändras – när själva förutsättningarna att bedriva verksamheten på utmanas, så leder det så gott som alltid till att nya aktörer kliver in och utmanar marknadsledarna. Varje större förändring brukar leda till att någon eller flera gamla marknadsledare faller bort eller stöps om ordentligt, jämför med till exempel skivbolagsbranschen. Det glöms emellertid lätt bort att det är få av utmanarna som överlever turbulensen. Orsaken till att de etablerade bolagen drabbas av lönsamhetsproblem är inte sällan anpassningsproblem till den nya verkligheten – dels att se förändringen som sådan och sedan att ställa om i tid. Många traditionella förlag går dock bra och ser ut att kunna se framtiden an. Den intressanta frågan är varför inte vissa av de nya bolagen klarar sig? Och hur kan du som författare skydda dig mot konsekvenserna av en konkurs?

Det är svårt att driva företag, det är tufft i alla branscher. Överlevnadsgraden för nystartade bolag är i linje med detta ca två tredjedelar, det betyder att ett av tre bolag går omkull inom tre år från start.

Vanliga misstag när man sartar företag

Bildkälla: https://pixabay.com/p-876597

Vanliga misstag nya företagare gör, oavsett bransch är enligt de jag talat med och min egen erfarenhet följande:

Man startar företaget på fel premisser ur ett lönsamhetsperspektiv. Det är inte sällan ett livsstilsval bakom många nystartade bolag. Grundaren vill jobba inom ett område som han eller hon brinner för, något som kanske varit ett fritidsintresse under flera års tid. Det är absolut inget fel med det, det är inte sällan bara positivt och en sporre för framgång, men det är avgörande att driften av bolaget följer premisserna under vilket det startats och att kunder inte ges felaktig uppfattning om ambitionsnivån. Är det tex ett förlag som drivs för att grundaren älskar sci-fi och vill sprida några fler berättelser av den genren eller är planen att erbjuda en ny typ av format som tex ljudbok till så många som möjligt?

Det kan också ligga signalvärde bakom beslutet att starta eget, det upplevs som statusfyllt att kalla sig tex Förläggare, Antikhandlare, Designer, Social Media Manager och så vidare. Det är inte heller något fel i sig, vi är alla fåfänga vare sig vi vill erkänna det eller inte. Bolag startas också för att bli en plattform för grundarens pr och framtida karriär, listigt av den som söker uppmärksamhet men sällan optimalt ur kundens perspektiv.

Ett stort potentiellt problem med företag som startas på dessa grunder är att beslutet inte är affärsmässigt och planerat, utan fattat på känslomässiga grunder. Istället för en marknadsplan finns ett ”jag vill” som grund till bolagsstarten. Har bolaget startats av en eldsjäl som verkligen brinner för sitt område kan det i vissa fall uppväga tillkortakommandena i finansiell planering, men är det någon som startat ett bolag på grund av fåfänga så saknas oftast även den där riktiga drivkraften som får en eldsjäl att arbeta dygnet runt för att försöka få bolaget på fötter.

Ytterligare en vanlig anledning till att företag startas är att entreprenören faktiskt inte har så mycket annat att välja på. Det är många som startar sitt företag som ett andrahandsval efter en fast anställning, man är helt enkelt nödd och tvungen för att försöka säkra sin försörjning. Många framgångssagor har dock sitt ursprung i tuffa ekonomiska omständigheter och det kan vara en drivkraft som heter duga. Men ur kundens perspektiv finns det bättre anledningar att välja leverantör efter än att företagaren var tvungen att köra eget.

Ett annat misstag är att kopiera konkurrenternas affärsmodell utan att göra en omfattande hemläxa. Om det vore så enkelt att erbjuda samma sak som andra redan gör så hade det inte varit så utmanande att driva företag. Saken är nämligen den att det tagit konkurrenterna flera år att komma fram till hur varje litet led i verksamheten ska utföras på bästa sätt. Det är inte troligt att det är uppenbart för en utomstående att förstå hur processerna ser ut i sin helhet. Det är helt skilda saker att se ett behov på marknaden och att driva ett bolag framgångsrikt under flera års tid. Men framförallt så bör ett företag istället för att kopiera satsa på att vara unikt – erbjud något unikt och speciellt till dina kunder som du dessutom bör vara bäst på. Ger tex förlaget ut böcker på samma sätt och villkor som de flesta andra? Varför ska kunden då välja dig? Finns du kvar om 5 år?

Ännu en utmaning för nya företag är att kunna sälja effektivt och framgångsrikt. De flesta människor har svårt för att sälja – att övertyga om man hellre vill kalla det så. Det är en helt avgörande förmåga för en företagare, särskilt om bolaget är nystartat. Många tror tyvärr att försäljningen ska lösa sig av sig självt. Ledsen, men det gör den inte. Särskilt i ett förlag är säljfokus avgörande, hela organisationen måste vara riggad för att sälja, tror man något annat lurar du bara dig själv och inte minst de författare som förlitar sig på din förmåga att sprida deras böcker.

Den sista fallgropen jag tar upp är något så trist som rutiner, struktur och ekonomi. Även detta hoppas många företagare ska lösa sig av sig självt på något magiskt vis. Du kan ha kläckt den ultimata affärsidén och vara en säljare av världsklass, men har du inte koll på siffrorna och bristande rutiner i din firma så kommer det inte hålla i längden. En varning: Se upp med personer som lägger sig an att framstå som strukturerade och uppstyrda, som spelar en roll av tex ”Förläggaren med koll”. Det är just ofta inget mer än en roll. Verklig struktur är något som ska sitta där utan att behöva påpekas.

Tips för att välja rätt samarbetspartner

choose-the-right-direction-1536336_960_720

Bildkälla: https://pixabay.com/p-1536336

Vad ska du tänka på när du väljer samarbetspartner? Det är trots allt ett långvarigt och avgörande samarbete du ger dig in i. Här är några konkreta saker att titta på innan du bestämmer dig, många av dessa är allmängiltiga även för branscher utanför förlagsvärlden:

  • Titta alltid på bolagets siffror. Det finns gratissajter som tex allabolag.se Är bolaget relativt nystartat och går dåligt är det ett varningstecken! Det behöver inte betyda att bolaget är dåligt skött eller att affärsidén inte är den bästa men hur gärna du kanske vill tro annat så är det en tydlig signal om att allt inte är som det borde vara. Om bolaget istället går med vinst och omsättningen ökar så är det ett positivt tecken, särskilt om det sett ut så under flera års tid. Det betyder att marknaden, dvs kunderna, gillar bolaget och att deras erbjudande är attraktivt.
  • Vilka driver bolaget? Har de relevant erfarenhet? Om inte, vad tillför de som gynnar dig? De är säker supernice som personer men är det trevligheten som är avgörande för framgången för din bok? Vill du ha en privat vänskapsrelation eller en professionell? Är det en författare som driver förlaget, är det optimalt, prioriteras den egna författarkarriären framför din?
  • Vad säger andra om förlaget? Och inte minst – vilka är det som tycker till? Det sistnämnda är extremt viktigt att ta i beaktning. Nätet är fullt av forum där långtifrån neutrala konton sprider vinklad information. Märker man att det är något eller några enstaka bolag, särskilt om de är nystartade och inte går särskilt bra, som återkommande rekommenderar – speciellt om det är samma konton som rekommenderar dem om och om igen – är det en anledning till källkritik. Är verkligen den som rekommenderar bolaget opartisk? Och hur sannolikt är det att ett litet bolag som inte går särskilt bra är så jättebäst på allting? Är det inte underligt att små bolag som går dåligt återkommande får så fina omdömen? Borde det då inte visa sig i facit, dvs bolagets räkenskaper?
  • Har de som tycker mycket om andra relevant grund? Många bygger sin närvaro på nätet på att vara självutnämnda experter men är de själva verkligen framgångsrika inom området som de kommenterar? Har de erfarenhet av (framgångsrik) professionell natur? Om svaret är nej så behöver personen i fråga inte ha en dold agenda annat än önskan att vara behjälplig men värdet på råden är begränsade. Jämför med damen som rekommenderade flygbolaget X till alla sina vänner – för att de hade en så trygg lugnande blå färg på sina plan.
  • Tar grundarna/ägarna ut lön? Det finns ganska gott om bolag som visar liten vinst eller går i princip plus minus noll tack vare att löneuttaget är långt under marknadsmässigt för entreprenören i fråga. Om så är fallet så är det också ett varningstecken. Förr eller senare måste bolaget nämligen kunna betala ut löner – om det inte är ett hobbybolag.
  • Har bolaget gått på en mina, tex lagt ner en verksamhet eller realiserat en misslyckad investering? Har ett dotterbolag lagt ner kommer det innebära att moderbolaget måste ta smällen – finns det framskattade vinster hos koncernmodern för att täcka upp förlusten? Det finns risk för konkurs om inte tex ägarna skjuter till de medel som fattas i bolaget för att täcka stora förluster och den värdeminskning som nedläggningen åsamkat.
  • Har ägarna berikat sig själva omotiverat mycket trots att bolaget går dåligt? Detta kan vara svårt att läsa ut av informationen från allabolag.se. Du kan behöva kontakta en expert för att hjälpa dig analysera siffrorna. Men om det är så att tex utdelning eller stora konsultersättningar gått till ägarna samtidigt som bolagets finanser inte är helt sunda så är det definitivt en varningssignal.

Vad göra om det går dåligt för förlaget?

Vad ska du göra om ditt förlag går dåligt? Har bolaget flera förlustår bakom sig eller en sidoverksamhet eller dotterbolag som lagts ner nyligen? Nu måste du se om ditt hus! Du ska omgående (återigen – dessa råd är av allmän karaktär och gäller även affärsrelationer utanför förlagsvärlden):

  • Mejla till bolaget och kräv din royalty, eller posta ett rekommenderat brev. Du kan fundera på om det är värt att acceptera en lägre royalty mot att faktiskt få den utbetald omgående. Väntar du kan det bli andra författare som hinner före och du blir utan, det finns nämligen ingen lag på att förlaget måste betala ut i tur och ordning – är det rörigt på bolaget i fråga så är det inte osannolikt att den som bråkar är den som får betalt.
  • Får du inte svar, kontakta Kronofogden. Det är enkelt, de gör det trista jobbet åt dig, ofta är det bäst ur flera perspektiv att låta en neutral part kontakta din affärspartner när det är trista ärenden att hantera, man vill ju sällan personerna bakom företaget något illa. Läs gärna mer på Kronofogdens hemsida.
  • Avsluta samarbetet, tex ta tillbaka dina böcker och sälj dem själv. Ett bolag med svåra ekonomiska utmaningar framför sig är knappast en tillgång för dig, tvärtom!
  • Vänta aldrig på utbetalning. Är konkursen ett faktum innan du fått din rätt så minskar sannolikheten drastiskt att du får betalt. Enligt lag så är det staten med skatter och avgifter som är prioriterade, därefter kommer ofta bankerna i prioriteringsordning, dvs du får vänta tills de fått sitt innan det eventuellt finns något kvar till dig och alla andra som bolaget är skyldigt pengar. Läs gärna denna intervju om vad som händer vid en konkurs, då inser du att du nästan alltid måste få ut din ersättning innan konkursen väl är ett faktum.

Sammanfattningsvis: Se om ditt hus idag! Kolla upp ekonomin hos din tilltänkta eller befintliga partner. Den partner som verkar skönast att hänga med är inte alltid den du ska göra affärer med. Ju bättre koll du har initialt, desto mindre risk att du går på en mina i senare skede. Särskilt om du är författare på heltid är det oerhört viktigt att din partner sköter sig finansiellt, för en konkurs kan innebära att du själv inte har mat på bordet eller till och med behöver ta ett privatlån för att klara ekonomin och dina egna åtaganden. Tänk också på att kolla upp vem som döljer sig bakom rekommendationerna du får, speciellt om det rör sig om olika typer av nätforum.

Full disclosure: Mitt företag har konsultuppdrag åt Vulkanisterna AB och är även involverat som tryckförmedlare åt andra aktörer inom utgivningsbranschen. Jag själv arbetar också med textbearbetning och översättning och är alltid öppen för nya intressanta samarbeten, kontakta mig gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Egenutgivarguiden.se är en oberoende källa för dig som vill bli egenutgivare.